lørdag 23. oktober 2010

FALL BREAK!

Idag er første kvartal av skoleåret ferdig. Har vært hos v-familien i 11 uker nå og føler meg mer og mer hjemme her i huset nå. De to siste månedene har jeg sovet veldig dårlig og våknet minst en gang hver eneste natt, noe som aldri vill skjedd hjemme... Jeg vet ikke om det er fordi det er et nytt rom og en ny seng men jeg klarer hvertfall ikke å sove like godt som jeg gjorde hjemme i min egen seng. Igår natt sov jeg for første gang på lenge gjennom hele natten og det var utrolig deilig!!

Skoledagen går fort, og ukene flyr forbi. Jeg ligger ofte våken lenge om kvelden før jeg sovner og tenker på hvor rart det er at jeg er her. Engelsken kommer helt av seg selv og jeg får kommentarer hver dag på hvor god engelsken min er og at jeg sklir rett inn blandt amerikanerne på skolen.

Når det kommer til skolen og elever på min egen alder så er det en myte at "som en blond høy jente fra norge kommer du til å skille deg ut ibland amerikanerne". Jeg ser ut som en helt normal infødt og føler meg heller ikke spesielt annerledes. Jeg føler meg faktisk til tider lav i forhold til høye jenter på skolen min som er opp til nesten to hoder høyere enn meg. Heelt merkelig. Når jeg først er inne på tema myter så er ikke amerikanerne i colorado feite i det hele tatt. Colorado er også den staten i USA der folk er aller best trent, og det vises. Det er en sjeldenhet at jeg ser en overvektig person, og det er spesielt få av de på skolen. Siden det bare er fjell, land og vei her i Colorado liker folk og løpe eller sykle, og syklistene som sykler fort har til og med sin egen fil på veiene.

Ellers så går det litt opp og ned med meg og vertssøsteren min. Vi kan ha det kjempemorsomt og tulle og le masse en dag, men neste dag kan hun overse meg totalt og ikke si et ord til meg en gang. Vi er utrolig forskjellige personer og er ofte uenig. Vi er like sta og har ofte diskusjoner. Selv om hun irriterer meg grenseløst noen ganger så er det ikke alltid slik. Idag morrest f.eks. spurte Graham(som sitter på oss hver dag til skolen) om hvor gammel jeg var og om jeg kunne ta lappen her i usa. Jeg sier hvor gammel jeg er og at jeg kan ta lappen her i USA som utvekslingsstudent, jeg må bare ta den praktiske delen opp igjen etter et år i Norge. Emily svarer meg i en frekk tone at "det kan du heller ikke" og jeg sier tilbake at jeg kan det og det vet jeg godt selv. Hun fortsetter og nekte for at jeg kan ta lappen og hun mener det er imot reglene for utvekslingsstudenter. Jeg blir utrolig irritert og svarer henne tilbake. Vi fortsetter slik en stund før Graham bryter inn og spør" Men hva skal Tora gjøre når du ikke kan kjøre henne?" Jeg ble utrolig glad for at han var på mitt parti. Hun sier at "She can get a ride from mom or some friends." Jeg sier at å ta lappen i USA er halvparten av prisen det koster å ta den i Norge, og at jeg kan tjene masse penger på det. Det blir stillhet i bilen og jeg føler sinnet mitt vokse inni meg. Hun kan være utrolig selvsentrert noen ganger. Den eneste grunnen til at hun ikke vil at jeg skal ta lappen tror jeg er at hun ikke vil at jeg skal kjøre bilen hennes. Jeg trenger ikke kjøre bilen hennes engang så lenge jeg får tatt lappen her. Resten av bilturen til skolen ble gjort i stillhet..

Jeg fortalte en venninne på skolen hva som skjedde i morges og hun sa" Tora, you should just hurry up and get your lisence girl!" Noe jeg planlegger å gjøre. Jeg er veldig fornøyd med resten av familien og vi kommer overens veldig greit, bortsett fra emily til tider. Hun skifter også personlighet når vi er sammen med venner og hun er veldig oppmerksomhetssyk. Jeg fikk høre for noen uker siden fra en felles venninne av oss at den eneste grunnen til at emily ville ha meg som utvekslingsstudent var at hun ville bli mer populær selv og få mer oppmerksomhet. Jeg tror ikke det har funket helt som hun trodde og nå er hun sint på meg. Jeg vet ikke helt hvor seriøst jeg skal ta dette, men jeg skal snart spise lunsj med områderepresentanten min og spørre henne hva hun synes. Jeg trives veldig godt med vertsforeldrene mine og vertsbroren min og jeg har ikke lyst til å flytte i det hele tatt, men jeg føler at noen må snakke med henne og fortelle henne at hun ikke bestemmer over meg. skal også snakke med vertsmoren min fordi hun har hintet til tidligere at jeg kan ta lappen hvis jeg vil og at jeg bare skal si ifra.

Ellers er savnet etter familien min stort. Vi spiste grøten som jeg fikk fra Mamma og Pappa her om dagen, og det var helt sykt digg. Vertsfamilien likte det men syntes det var aaaalt for søtt med sukker og kanel på. De syntes heller ikke det var nok med bare grøt så de spiste meksikansk mat etterpå mens jeg var stappmett. Det var veldig merkelig. Men de ville også at mamma skal sende mer!!

Har ikke tatt noen bilder egentlig siden sist.. Tror de er på kameraet og jeg gidder ikke overføre nå. Forresten så kan du lese på bloggen til søsteren min som er i Canada fram til jul for å studere, den er : http://martineguttormsen.blogspot.com/

Skal gi dere en oppdatering på hvordan det går med vertssøsteren min og meg!

1 kommentar:

  1. Heia Tora mi!!
    Fint at du forteller om hvordan det er mellom deg og Emely! Du er nå blitt godt kjent med ho og vennene hennes, det "nye" ved deg er over og nå føler hun seg kanskje litt "truet" av deg og hun blir kanskje lett sjalu på deg. Synes du skal snakke litt med ho Donna om det og kanskje ho kan snakke litt med Emely? Fint at ho Donna støtte dæ i å ta lappen, det gjør vi også! Bare det da ikkje blir et problem å få låne bil....Vi snakkes mere om dettan på skype på mandag. Masse klæmma tel den fine jenta vår!!!!
    Mamma

    SvarSlett