tirsdag 22. mars 2011

Aa vaere norsk i de Forente Stater

Naa sitter jeg paa skolen og har fritime. Kom akkurat ut fra min international relations time og jeg har akkurat pint meg gjennom en forelesning der laereren har snakket om hvor enestaende USA er og at FN ikke vet noe eller gjor noe riktig. For det forste saa er jeg jo i utganspunktet enig i at USA er det landet med storst makt her i verden og ogsa det landet med storst forsvar og militaergrupper, og for det andre saa har de all rett til aa vaere stolt over den makten de har her i verden. Men selvfolgelig er det en viss grense mellom aa bruke den makten riktig og naar det gaar over til haaning av andre og mindre land, uansett om du lever i verdens mektigste land eller ikke.

Flere ganger har jeg fundert paa og tenkt over hvor selvsikre og stolte amerikanere er, kanskje mer enn nordmenn til og med. Men etter denne timen saa skjoenner jeg jo hvor alle disse ungdommene faar disse ideene om at det er ingen land i verden som kan male seg med USA, og det er jo fordi de blir laert det paa skolen! Selvfolgelig er det mange stolte, patriotiske gamle menn som er laerere her paa skolen min, men idag ble jeg rett og slett kvalm av aa hoere paa all praten om hvor bra dette landet er og hvor mye bedre de er enn alle andre. I utgangspunktet liker jeg laereren min i dette faget fordi vi snakker for det meste om hva som skjer i resten av verden, men i dag tok han virkelig kaka og brukte 50 minutter paa a snakke om USA og at de var det foerste og eneste landet som har makt nok til aa gjoere en innsats i Libya og at det ikke er noen andre land som har hverken kapasitet eller tankegangen det skal til for aa gjoere en forskjell i Libya, noe som er helt feil? Har jeg vaert helt paa baertur naar jeg har lest i aviser at baade Frankrike, the UK, Tyskland og kanskje ogsaa Norge har enten deltatt med styrker eller staar klare til aa hjelpe? Amerikanske ungdommer har fatt puttet ord i munnene sine gjennom hele livet at USA er det beste, stoerste og mektigste landet i verden og den plassen der man har mest muligheter for en god jobb og en grundig utdanning. Ikke rart vsoesteren min og jeg har diskusjoner om hvilket land som er best av Norge og USA, nettopp fordi hun har blitt laert at USA er det beste og eneste valget for henne. Selvfolgelig er hun like patriotisk som meg, men jeg foeler at jeg hvertfall har et stort og viktig argument i det at jeg faktisk har tilbrakt snart 8 mnd av mitt liv i dette landet, og hun bare har vaert i Canada i to uker. Jeg trodde lenge foer jeg kom hit at USA var et nesten perfekt land og at det hadde vaert en droem aa bo her. Etter 7 mnd her har jeg bestemt meg for at jeg skal bo i Norge saa lenge jeg lever og at mange av mine inntrykk av USA har vaert feil og alt for filmatisert. USA er et land med mange komplekser og ikke minst mange forskjellige meninger som igjen blir forsterket av mange forskjellige folk. Det har jo vaert utrolig fint aa bo her, men jeg har ikke blitt oppdradd paa samme maate som mange av elevene her og jeg merker at vi ikke alltid har samme tankegang eller verdenssyn. Jeg har da ihvertfall faatt opplevd the fantastiske "Land of the Free" paa egen hand og kan med handen paa hjertet si at det har vaert utrolig laererikt og fint, men samtidig en stor oppvekking og det har endret mye av mitt syn paa resten av verden.

Jeg er lei av ungdommer som ikke er venner med tidligere venner pga. deres politiske valg og staasted og jeg er lei av uendelige diskusjoner med klassekamerater om Norge og om det gaar ann aa leve der eller ikke. JA vi har sommer, JA vi maa klippe plenen naar den vokser fordi den vokser akkurat saann som din plen. Vi bor ikke i Igloer og jeg spiser ikke hverken sel eller baby-isbjoern til frokost. JA vi har TV og mobiltelefoner og vi snakker ikke engelsk men NORSK. NEI jeg kommer ikke fra Sverige fordi jeg bor i Norge, og JA jeg liker Norge bedre enn Sverige fordi jeg er NORSK! JA vi har biler i Norge og det gaar ann a kjoere med vinduet aapent. NEI vi faar ikke fri fra skolen hvis det snoer for mye. NORWAY er ikke et land i Canada og nei vi gaar ikke i dvale om vinteren.

Den foerste tiden synes jeg alle disse spoersmaalene var baade morsomme og underholdende, men etter langt over et halvt aar i Statene har jeg baade sluttet aa svare med et smil om munnen til slike sporsmal og jeg er rett og slett lei. Amerikanere er veldig ignorante og selvsentrerte mennesker noe som jeg er fullt klar over og har laert og sett paa naert hold, men etter en stund blir spoken gammel og det gaar over til aa bli baade saarende og jeg kan aerlig si at det har skadet mitt patriotiske hjerte som elsker Norge saa hoyt. Allikevel sier jeg ikke noe naar dumme amerkanere spor meg disse spoersmalene hver eneste dag fordi jeg vet at de ikke vet bedre og at de fleste amerikanere aldri har vaert utenfor landegrensa. Jeg elsker Amerikanere og kulturen deres for mesteparten av tiden, men jeg vil at dere skal vite at det ikke alltid er lett aa vaere Norsk i USA.

Her er en plakat som henger i et av klasserommene mine som jeg likte veldig godt. Dette er det (mange) Amerikanere tror om verden(Se bort fra teksten under bildet).

2 kommentarer:

  1. Fantastisk innlegg Tora, er helt enig. Jeg kunne skrevet en hel stil om hvor enig jeg er. Australierne er også meget ignorante og tror de er de beste i hele verden og at ingen kan gjøre noe bedre enn dem, selv om de vet at de er et isolert land og at de er helt alene.
    Igjen, kjempebra innlegg. You go girl.
    xx

    SvarSlett
  2. Tusen takk Susann! Bra at det er noen som er enige med meg :) Håper du har det bra i Australia! xx

    SvarSlett