torsdag 12. august 2010

Endelig internett!

Hallo alle der hjemme.

Endelig har jeg fått koblet meg på det trådløse internettet her i Centennial. Jeg har ikke blogget siden jeg kom til USA, noe jeg sikkert burde ha gjort. Jeg hadde tenkt å blogge i NY, meen jeg glømte det. Så ja, nå sitter jeg på rommet mitt her i Centennial utenfor Denver, Colorado. Mye har skjedd siden jeg forlot kjente kjære Norge, og nå tror jeg det begynner å gå opp for meg at jeg faktisk skal være her et helt år. Hver morgen våkner jeg opp og skjønner ikke helt hvor jeg er, eller hvorfor det er så varmt, men så går det opp for meg.

Så, NYC campen var helt sykt. Morsomt, interessant, og mye tull.. Tull som i regelbrudd som igjen førte til at ingen av de norske på den campen jeg var på ble "Recommended" til å dra til Hawaii i januar med Explore America. Det var mye styr og tull rundt dette, men jeg skal prøve å komme meg dit uansett!



Etter NY, tok jeg og Catharina og to andre norske(husker ikke navnene) fly fra Newark til Denver. Der ble jeg mottatt av en stor rosa plakat med navnet mitt på, og den lille familien min. Men da jeg hadde møtt familien og snakket litt med de, så kom aldri kofferten min. Den var kommet med et annet fly til Chicago, og skulle lande i Denver rundt midnatt. Så de skulle komme med kofferten på trappa kl 12 hos familien. Når jeg våknet neste dag var kofferten enda ikke kommet, men den kom ca. kl 1500.



Det var en liten oppdatering på reisen hit fra NY. Så kommer det som har skjedd etter ankomsten min. Jeg fikk Tunasandwich til kveldsmat, og pannekaker til frokost dagen etter. Så dro vi i familieselskap der vi spiste burger, mais, hjemmelaget is og kake. Og slik fortsetter det, muffins til frokost neste dag, pizza til lunsj, taco til middag, osv. Idag derimot hadde vi fisk til middag og jeg spiste brunost på brødskiva til frokost.

Idag var jeg også på skolen og valgte fag og tok en engelsk-test. Jeg synes testen var ganske vanskelig, men jeg har fått excellent på tidligere tester, så jeg har havnet i samme english-class som vertssøsteren min. De andre fagene jeg skal ha er U.S Government, World Geography, Anatomy/Physiology, Math 3, Physical Education(gym) team sports i ett semester, og Dance 2 i det andre semesteret, også skal jeg ha Financial Studies.

Noe annet om skolen er at den er en av USA's aller største High Schools, og her i området blir den sammenlignet med skolen i filmen "Mean Girls" fordi jentene kan bli ganske stygge mot hverandre. Skole-sportene her er også helt sykt konkurranseinnstilt, og de er av de beste i hele landet. Så, jeg tror ikke jeg kommer til å bli med i noen skole-sport siden jeg har gym hver dag. Kanskje jeg skal vurdere Cross-Country, men der er de også ganske competitive. Ellers så var jeg og Emily i en park her om dagen med 30 andre jenter og malte sånne hvite malerbukser i skolens farger som er , overraskende nok , rødt hvitt og blått! Det var morsomt å møte mange nye jenter, men jeg merket at det var mange sterke personligheter der. Men de aller fleste var veldig hyggelige mot meg.

Ellers har jeg begynt å venne meg til livet her i Cherry Creek. her er en liten liste over forskjellene fra norge som jeg har merket allerede:
- Maten. Helt sykt hva folk putter i seg her.
- Religion, folkene her er virkelig dedikert til sin religion og er virkelig Kristne. Før hvert måltid her må vi be bordbønn.
- Bilene. Alle her har store, og gjerne mange biler per familie.
- Emily, Vertsøsteren min er 17 og har hatt lappen i over ett år.
- Alle har store fine hus, med perfekte hager som de jobber med hver dag.
- Absolutt alle er vennlige og hilser på meg. Jeg kan godt være sammen med vertsbroren min som er 21 og vennene hans likesågodt som Emily og hennes venner.
- VARMEN. Idag var det 96 fahrenheit her.... jeg er solbrent.
- Vennlighet generelt.

Ellers skal jeg klatre "one of the fourteeners" på fredag, som er et av de 14.000 feet høye fjellene de har her i Colorado... Gruer meg litt ja!

Her er litt bilder av rommet mitt! Når jeg kom hit hadde vertsmor Donna lagt fram masse ting som lypsyler, håndkremer, masse skoleting, og på badet har jeg fått tre skuffer, med tannbørste, tannkrem, barberhøvel, såpe, deodorant osv! Haha, skulle tro jeg ikke hadde med meg noe som helst.





Det var litt om livet mitt akkurat nå her i Colorado, så lover jeg å bli flinkere å blogge!

1 kommentar:

  1. heia tora! håpe du har det fint i colorado :) æ drar ikke før 27.aug, og merke kor mye æ glede mæ når æ les bloggan til dåkker som allerede har ankommet statene. æ har også lagd mæ blogg, carolinemarleen.blogg.no, linke dæ! kos dæ masse :)

    SvarSlett